Szalai Gabriella - az elfoglalt felnőttek angoltanára

Szalai Gabriella

Ahol találkozhattál velünk:

Ajándék új látogatóinknak!

  • 7 tévhit a tanulással kapcsolatban - minikönyv
  • "Sima út a sikeres vizsgákig - felnőtt fejjel" - minitanfolyam

Keresztnév

E-mail cím

Miért baj, ha felnőttkorban felnőttként kezelnek?

2007. október 5. - 00:00
Hozzászólások: 4 hozzászólás
Kategória: Tanuljtanulni blog

 

Többségünknek fogalmunk sincs arról, hogy az iskolának is vannak elvárásai velünk szemben, és szinte senki nem tudja azt, hogy ezek az elvárások pontosan mik. Sokan panaszkodnak arról, hogy a tanárok csak elmondják, hogy mely könyveket kell elolvasni, de magát az anyagot nem adják le. Nos, ha neked is van ilyen problémád, vagy valaha gondoltad ezt, akkor ez a blogbejegyzés neked szól!

18 év felett szavazhatsz, cigarettát és alkoholt vehetsz, és börtönbe is csukhatnak, mert az állam feltételezi, hogy tisztában vagy a tetteid következményeivel. Ugyanez sajnos érvényes a felsőoktatásra is, és mégis sokan furcsállják, amikor a tanárok és professzorok felnőttként kezelik őket.

A felnőttként való tanulásnak vannak bizonyos jellemzői, amelyek erőteljesen megkülönböztetik a középiskolás tanulási móditól. Ezeket különösen érdekes lesz összevetni a tipikus mai magyar főiskolás vagy egyetemista viselkedésével, hogy lásd, tévúton járunk.

 

 

1. A tipikus felnőtt magatartás jellemzője, hogy hajlamos, és képes önállóan menedzselni a tanulási folyamatot, és a tanulási ciklusokat (nincs ugyanis napközi vagy kötelező tanulószoba), míg a magyar felsőoktatásban tanuló tipikusan képtelen önállóan menedzselni a tanulást, és a vizsgák előtt az utolsó pillanatban tanul, és akkor is úgy, hogy később a tudás nem visszahívható, és ezért nem is alkalmazható a gyakorlatban.

2. A felnőttek tapasztalatok tömkelegével rendelkeznek, amelyek a tanulás forrásaként szolgálhatnak („ó, ezt már tudom”, „igen, ez ismerősen hangzik”), míg a felsőoktatásban résztvevő tipikus hallgató nulla munkatapasztalattal, beszűkült, a tágabb társadalmi környezetet (pl. állampolgári ismeretek, fogyasztói jogok stb.) kizáró érdeklődési körrel rendelkezik.

3. A tipikus felnőtt gyakran aszerint irányítja a tanulását, hogy milyen ismeretekre van szüksége, vagy mi érdekli, míg a tipikus hallgatóknak nincsenek ismeretei arról, mi lehetséges a felsőoktatás keretein belül, és nem is motivált az ilyen információnak a beszerzésére.

4. A felnőttek kevésbé tantárgy-orientáltan tanulnak, mint inkább probléma, feladat vagy élethelyzet-specifikusan, míg a tipikus magyar hallgató erősen tantárgy orientált tanulási módszerrel bír, amely külső kényszerből fakad: vagyis a minimum követelményeknek való megfelelés az elérni kívánt maximum („csak görbüljön”).

5. A tipikus felnőtt általában nem külső, hanem belső motivációból eredően vesz részt a tanulásban, teljesen önkéntesen. Ezzel szemben a tipikus magyar hallgatót a legkevésbé sem érdekli a tudás megszerzése, hanem pusztán a diploma motiválja, mint környezeti kényszer, „minimum” elvárás a munkaerőpiacon.

6. Végül pedig a tipikus felnőtt rendelkezik azokkal a kulcsképességekkel, amelyek az önálló tanulást lehetővé teszik, míg Magyarországon, a magyar oktatási rendszerből kikerülők zöme számos kulcsképesség hiányával küszködnek, mint pl. önállóság, kommunikációs készség, kutatás/információgyűjtés, információk rendszerezése – sőt, néha szövegértés, vagy anyanyelvi íráskészség hiánya.

Fontos, hogy őszinte légy magadhoz, mert a gyógyulás első lépése a beismerés, hogy valami probléma van a jelenlegi helyzettel. Ahogy az alkoholbetegeket sem lehet erőszakkal gyógyítani, úgy a hozzáállásod sem tudja senki kényszerrel megváltoztatni.

Következő részben leírom, mit tehetsz a gyógyulásért, és hogyan profitálj a legtöbbet bármilyen felsőoktatás keretein belül folyó tanulásból!

 

 

Kérlek, segíts eljutni minél több emberhez, és nyomd meg a "Tetszik" gombot!

És ha szerinted a Google-nak is illene tudnia rólunk, nyomj egyet a +1 gombra is!

Szalai Gabriella - az elfoglalt felnőttek angoltanára

Írta: Szalai Gabriella
tanulás-tanár és hivatásos tanuló

4 hozzászólás – Miért baj, ha felnőttkorban felnőttként kezelnek?

  1. Anna mondja:

    Nagyon, nagyon érdekes! És, persze tanulságos. 🙂

  2. Gabi mondja:

    Pedig kicsit féltem közzétenni – hátha túl ”radikális” szemléletmód, és hátha megorrolnak érte páran… 🙂

  3. pestaa mondja:

    Üdv, Gabi! Nagyon hálás vagyok ezért a bejegyzésért, mert nagyon ritka az az &#8222,újabb valaki&#8221,, aki képes lenne tisztába tenni a magyar oktatást.

    A 17. életévemet töltöttem be nemrégiben, egy középiskola informatika csoportjában tanulok, vagy méginkább tanítanak, mert a tanulási módszereim még pallérozatlanok. 🙂

    Nagyon élesen kivehető ebben a korosztályban, hogy az általános iskolában meg sem próbálták őket gondolkozásra bírni, és akinél nem kopogtatott az elméleti intelligencia, abból egyértelműen szőke maca vagy kigyúrt telefonszekrény lesz, és így fordul bele szépen lassan a társadalom a saját ostobaságába.

    Vajon ha a blogbejegyzés &#8222,radikális&#8221,, akkor a hozzászólásomra milyen szó illik?… 🙂

  4. Gabi mondja:

    pestaa,
    🙂 kicsit belőle (is) a keserűség beszél. Az informatikai oktatásnak különösen a sajátja kéne hogy legyen a problémamegoldás! Egy érdekesség: mi pl sosem kaptunk azonnal ”emészthető” HF-et programozásból. Az első HF-jeink egyike volt a Hanoi tornyok, ezt kellett leprogramoznunk. persze előtte ki kellett találni, hogyan műkszik. Nézz utána, keress rá a google-ben a feladatra, de ne olvasd el a megfejtését! Sakkozd ki magad, hogyan lehet átpakolni az oszlopokat, és utána próbáld meg leprogramozni, hogy ezt a gép csinálja! Vért izzadtunk vele, de utána a jól végzett munka érzéséhez semmi nem volt fogható. 🙂
    Nagyon örülök, hogy most jársz középiskolába, és hogy olvasod ezt az oldalt! Iratkozz fel a Heti tanulási tippekre, és próbálgasd ki majd azokat a technikákat, amiket e-mailben kapsz…

Szólj hozzá!

Te mit javasolsz ezzel kapcsolatban? Van valami kiegészítésed, megjegyzésed?
Segíts másoknak, és írd le itt!

You must be logged in to post a comment.

© 2012 – tanuljtanulni.hu

Elfoglalt, rohanó felnőtteknek segítünk tanulási céljaik gyors és fájdalommentes elérésében, és a munkaerőpiacon való boldogulásban

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás