Szalai Gabriella - az elfoglalt felnőttek angoltanára

Szalai Gabriella

Ahol találkozhattál velünk:

Ajándék új látogatóinknak!

  • 7 tévhit a tanulással kapcsolatban - minikönyv
  • "Sima út a sikeres vizsgákig - felnőtt fejjel" - minitanfolyam

Keresztnév

E-mail cím

Hogyan tanul egy felnőtt?

2007. október 10. - 00:00
Hozzászólások: 2 hozzászólás
Kategória: Tanuljtanulni blog

Hogyan tanul egy felnőtt?

Az előző részben megtudhattad, mi a különbség a tipikus felnőtt, és a tipikus magyar hallgató között.

megtudhattad, mi a különbség a tipikus felnőtt, és a tipikus magyar hallgató között.

Most megtudod, mit tehetsz annak érdekében, hogy megtaláld saját magadat, és ezzel együtt a sikerhez vezető utat a felsőoktatás idegen földjén!

 

Két nagyon fontos dolgot kell megtenned először:

• Szabadulj meg azoktól a beidegződésektől, ahogyan jelenleg a felsőoktatáshoz viszonyulsz, és légy nyitott az új tapasztalatok felé,

• Vállalj aktív szerepet saját oktatásod tervezésében, eredményességének figyelemmel kísérésében, és értékelésében.

Hogyan tanulj ezentúl? Egyszerű, csak meg kell néznünk hozzá, hogyan lehet elméletben leírni a felnőttek tanulási folyamatát, és hogyan nyilvánul meg ez a gyakorlatban. A felnőttek tanulási folyamatának jellemzői tehát a következők:

 

TANULÁS ÉS GONDOLKODÁS – KÉZ A KÉZBEN

Az anyag elsősorban nem azért van leírva, hogy megtanuld, hanem, hogy gondolkodj róla, és önálló kutatást végezz annak segítségével. Ez azt jelenti, hogy nem kapod készen, és előre feldolgozottan az anyagot, vagy legalábbis amit kapsz, az csak egy részét képezi a követelményrendszernek. Helytelen phentermine side effects tehát azt bebiflázni, ami a jegyzetben van, mert sajnos nem ezt várják tőled! Ezt ötödikben megtehetted környezetismeretből meg történelemből. Felnőttkorban a tananyagot úgy kell megtanulni, hogy közben gondolkodsz, mérlegelsz, összehasonlítasz, különbségeket keresel, elemzel, háttér-információt gyűjtesz.

 

PROBLÉMA-KÖZPONTÚSÁG A TARTALOM-KÖZPONTÚSÁG HELYETT

Akkor hajlamos egy felnőtt egy kézikönyvhöz, jegyzethez fordulni, amikor valamilyen problémát szeretne körüljárni, megoldani, vagyis a cél, hogy a felkutatott ismeretanyag a való életben legyen a segítségére. Amikor kutatsz (értsd: tanulsz), akkor tehát a cél mindig az legyen, hogyan alkalmazható az adott ismeretanyag, információ a való életben felmerülő problémák megoldására.

 

KÖLCSÖNÖS TISZTELET ÉS EGYENLŐSÉG

A tanáraid nem a feletteseid, és nem földre szállt istenek, lehet, sőt, érdemes velük vitázni, mert ez a tanulási folyamat része, és a kellő tisztelet megadása mindkét fél részéről minimum követelmény. Lehet tehát ellenkezni, és érvelni a tanáraiddal, sőt, ez valójában a tanulás eredményességét növeli, de ügyelj arra, hogy az ellenkezés nem követelőzés, és az érvelés felkészültséget igényel!

 

PÁRBESZÉD ÉS NYITOTTSÁG

A leckék és passzív memorizálás helyett a felnőtt tanulás többségében projekt- és/vagy csapatmunkát igényel, és a tanulás nem passzív „történés”, hanem aktív, több nézőpontot igénylő folyamat. A párbeszéd minden esetben elősegíti a tanulást. A nyitottság hiánya azonban lehetetlenné teszi a tanulást, és az előítéletek a tanulási folyamat aknái.

 

A TAPASZTALAT ÉRTÉKE

A tapasztalatnak felbecsülhetetlen értéke van a tanulási folyamat eredményességében, és kimeneteléhez való hozzájárulásban, vagyis minél szélesebb körű, és mélyebb élettapasztalatokkal rendelkezel, annál hatékonyabb lehet a tanulás, és minél aktívabban kötöd össze a tanulást a tapasztalataiddal, annál eredményesebb leszel. Mindig keresd a gyakorlatot az elméletben, és kösd az olvasott információkat saját tapasztalataidhoz, vagy másokéhoz!

 

VISSZACSATOLÁS A TANULÁS FORRÁSA (TANÁR ÉS TANANYAG) ÉS A TANULÓ KÖZÖTT

A tanár (illetve a tananyag) és a tanuló közti visszacsatolás mindkét félt felelőssé teszi a tanulás eredményességének növeléséért. Nem ment fel téged tehát az, ha a tanárod szerinted rosszul tanít, és a tanárt sem menti fel az, hogy te nem tanulsz – a felelősség mindkét irányban él!

 

Hadd ismételjem meg: 18 év felett szavazhatsz, cigarettát és alkoholt vehetsz és börtönbe is csukhatnak, mert az állam feltételezi, hogy tisztában vagy tetteid következményével.

Sajnos, azonban ugyanez áll a tanulásra is: felnőttkorban ne várd el, hogy kisiskolás szinten a szádba rágják, mit kell megtanulnod és tenned. Ezért van szükség a tanulási képességekre – magad kell boldogulj, mert a kezedet nem fogja többé senki.

 

 

Kérlek, segíts eljutni minél több emberhez, és nyomd meg a "Tetszik" gombot!

És ha szerinted a Google-nak is illene tudnia rólunk, nyomj egyet a +1 gombra is!

Szalai Gabriella - az elfoglalt felnőttek angoltanára

Írta: Szalai Gabriella
tanulás-tanár és hivatásos tanuló

2 hozzászólás – Hogyan tanul egy felnőtt?

  1. Anna mondja:

    Keményen hangzik! 🙂

  2. Gabi mondja:

    Viszont nagy kaland! 🙂 🙂

Szólj hozzá!

Te mit javasolsz ezzel kapcsolatban? Van valami kiegészítésed, megjegyzésed?
Segíts másoknak, és írd le itt!

You must be logged in to post a comment.

© 2012 – tanuljtanulni.hu

Elfoglalt, rohanó felnőtteknek segítünk tanulási céljaik gyors és fájdalommentes elérésében, és a munkaerőpiacon való boldogulásban

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás