Szalai Gabriella - az elfoglalt felnőttek angoltanára

Szalai Gabriella

Ahol találkozhattál velünk:

Ajándék új látogatóinknak!

  • 7 tévhit a tanulással kapcsolatban - minikönyv
  • "Sima út a sikeres vizsgákig - felnőtt fejjel" - minitanfolyam

Keresztnév

E-mail cím

Hogyan motiváljanak téged, mint felnőttet az oktatási intézmények?

2008. november 12. - 00:00
Hozzászólások: 3 hozzászólás
Kategória: Tanuljtanulni blog

Hogyan motiválható egy felnőtt?

Az oktatás az egyetlen eszköz, amely a társadalmi különbségeket képes mérsékelni.

Nincs más út.

Csak a tanulás adhat lehetőségeket a társadalom bármely tagja számára, és mobilitást – felfelé. Erre lenne ugye az iskola, meg az iskolakötelezettség.

De, hopp, itt a probléma!

 

A PISA-felmérés szerint ugyanis a magyar iskolarendszer konzerválja és újrateremti a társadalmi egyenlőtlenségeket. Vagyis mi marad? A felnőttkori tanulás, igaz? Második esélyt ad!

Csak a felnőttoktatás képes kompenzálni azt, amit az iskoláink elvettek tőlünk. Vagyis kis hazánkban a felnőttoktatás még fontosabbá válik. És itt a következő gond: a magyar társadalom nem tanul. Ez a probléma megoldásra vár, hiszen így második esélyünk sem lesz. Csak akkor van reményünk arra, hogy a felnőttek nagy része folyamatosan képezze magát, és oktatási programokban vegyen részt, ha a felnőttoktatás folyik képes motiválni a tanulásra.Nézzük, hogyan!

Sokkal nagyobb kedvvel tanulunk mi, felnőttek, ha az oktatás aktívan épít a korábbi élettapasztalatra és munkatapasztalatokra – vagyis mondjuk olyan „házi feladatot” kapunk, és általában úgy tanulunk, hogy összekötjük a tanult ismeretanyagot, elméletet korábbi ismereteinkkel és tapasztalatainkkal. Így a tanulás abba a környezetbe helyeződik, ahol élünk, és amit jól ismerünk. Pszichológiai beállítottságunk miatt igen nehéz így ellenérzéssel viseltetni a tanulás iránt, hiszen amibe energiát fektettünk, azt szeretjük. Márpedig az életünkben, munkánkban elég sok energia van. (Egy klinikai pszichológus előadásán hallottam nemrég: a bántalmazott nőknél is ez az önigazolás játszik szerepet abban, hogy újra és újra visszamennek az erőszakos férjhez: ha már ennyi évet beleölt a házasságba, nem hagyja ott. Szereti, még akkor is, ha nem szereti.)

Egy extra-profit az is, hogy miközben a tanulandó elméletet összekötjük a tapasztalatainkkal, sokszor rájövünk dolgokra, és felismerésekkel gazdagodunk („jaj de hülye voltam, nem is azt kellett volna tennem!”, vagy „jé, pont így csináltam, csak ösztönösen!”). A tanulás pedig a felismerésekben rejlik, nem a tanulandó elméletben. Egyébként is, ha a tanulás valós problémákkal foglalkozik, ami valóban érint minket, sokkal motiváltabbak vagyunk, és általában véve minél messzebb távolodunk az elmélettől, annál nagyobb esélyünk van a tanulásra.

A felnőttoktatásban fontos, hogy a tanuló maga válassza meg a tanulás lehető legtöbb elemét, beleértve, hogy mit tanul, mikor, milyen ütemben, és hogy mikor és hogyan akarja ellenőrizni azt.

Ugye olyan felsőoktatási intézménnyel még nemigen találkoztál, ahol ez így lehetséges?

Nem vagyunk már gyerekek. A felnőttek számára más tanítási módszerek szükségesek, vagyis a felnőttoktatásban részt vevőknek speciális képzettségre és tapasztalatokra van szükségük. Ellenkező esetben a lemorzsolódás nagyon nagy lesz. Svéd tapasztalatok mutatják például, hogy a felnőttek jobban kedvelik az olyan környezetet, amit nem kell serdülőkkel vagy gyerekekkel megosztani.

Életkörülményeikből adódóan a felnőttek igénylik, hogy az oktatás maximálisan tolerálja életkori sajátosságaikat: munkaidejüket vegye figyelembe az oktatás időbeosztása, könnyen megközelíthető legyen az oktatási helyszín, legyen gyermekmegőrző, és hasonlók.

 

Te mit gondolsz, hogyan teljesíthetők ezek a feltételek a felsőoktatási intézményekben, ahol a felnőttoktatás nagy része folyik Magyarországon?

Mi kell ehhez?

 

 

Kérlek, segíts eljutni minél több emberhez, és nyomd meg a "Tetszik" gombot!

És ha szerinted a Google-nak is illene tudnia rólunk, nyomj egyet a +1 gombra is!

Szalai Gabriella - az elfoglalt felnőttek angoltanára

Írta: Szalai Gabriella
tanulás-tanár és hivatásos tanuló

3 hozzászólás – Hogyan motiváljanak téged, mint felnőttet az oktatási intézmények?

  1. Ica mondja:

    Nekem inkább rossz tapasztalataim voltak eddig a felnőttképzésben: pl. a tanár a napi munkája után – szó szerint: beesik az órára, felkészületlenül, mondván ugyis többet tudok, mint a tanulók. A legjobb az volt, mikor első órán közölte ő nem ír a táblára (számviteli feladatot), mert csúnyán ír, inkább ”diktálgat összevissza”. Második alkalommal már nem is mentem. Egyébként azt láttam és hallottam, hogy nem használják fel a számítástechnika előnyeit a tanárok többsége, mert nem akar még azzal is bajlódni. Azt mondták egyszerűen nem akarnak azzal is bajlódni.
    Szerintem: a felnőtteknek szánt példatárakhoz nyugodtan lehetne megoldókönyveket készíteni rövid magyarázatokkal, hogy otthoni készüléskor ellenőrizhesse magát és csak azt a részt kérdezze majd meg, amit tényleg nem ért. Valamint így láthatóvá válik, hogyan is képzelik ezen a helyen a számonkérést:) Jó lenne ha a közeljövőben ez is megoldódna.

  2. Gabi mondja:

    Sajnos a magyar felsőoktatás szánalmasan alacsony minőségű – ez vitathatatlan tény. A főiskolák 90%-át egyszerűen be kellene zárni, és az ún. ”elit” egyetemeink sem állnak sokkal jobban.
    De! Azért vannak problémák a másik oldalon is! Erről olvasd el a ”miért baj, ha felnőttkorban felnőttként kezelnek?” című régi blogbejegyzést!

  3. Sipos Erzsebet mondja:

    Szerintem nagyon megfelelo a tavoktatasos rendszer

Szólj hozzá!

Te mit javasolsz ezzel kapcsolatban? Van valami kiegészítésed, megjegyzésed?
Segíts másoknak, és írd le itt!

You must be logged in to post a comment.

© 2012 – tanuljtanulni.hu

Elfoglalt, rohanó felnőtteknek segítünk tanulási céljaik gyors és fájdalommentes elérésében, és a munkaerőpiacon való boldogulásban

Oldalunk sütiket (cookie) használ. Az Uniós törvények értelmében kérünk, engedélyezd a sütik használatát! További információ

Az Uniós törvényeknek megfelelően felhívjuk figyelmedet arra, hogy weboldalunk sütiket (cookie) használ. Ezek veszélytelen fájlok, melyekre a felhasználóbarátabb böngészés miatt van szükség. A sütiket letilthatod böngésződ beállításaiban. Az "Engedélyezem" gombra való kattintással elfogadod a sütik használatát.

Bezárás